Så skyddar vi din integritet och dina personuppgifter.

På Norrmark värdesätter vi ditt förtroende. Det är viktigt att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi är därför öppna med hur vi samlar in, behandlar och använder den data som sparas hos oss. Vi arbetar enligt EU:s dataskyddslag GDPR som innebär ett flertal rättigheter för dig som kund. Du har exempelvis rätt att begära tillgång till dina sparade uppgifter, begränsa dess användning, tacka nej till direktmarknadsföring och få kopia på dina angivna personuppgifter.

läs mer

På Norrmark tror vi på transparens i vårt arbete. I vår integritetspolicy beskriver vi mer ingående om hur vi arbetar med hantering av våra kunders personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi samlar in information, mottagare vi delar information med och hur länge informationen sparas. Läs vår integritetspolicy och ta del av de rättigheter du har som kund.

SEKTION

BESTÄLLNING

Som kund hos Norrmark

Vi säljer produkter till företag samt privatpersoner som uppnått myndig ålder. Köpvillkoren blir gällande när du som kund gör en beställning på norrmark.se alternativt lägger en order via telefon eller e-post och därefter mottar en orderbekräftelse på angiven e-postadress. Kontrollera alltid att din bekräftelse stämmer. Har du ej fått en orderbekräftelse inom 60 min, vänligen kontakta kundtjänst.

Vårt sortiment

Vi strävar efter att kunna erbjuda ett levande sortiment som ständigt utvecklas. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Tillsammans med våra leverantörer gör vi vårt yttersta för att visa produkterna i dess mest korrekta återgivelse, men ibland kan det vara svårt att återge exakt färgnyans och liknande attribut. Vi reserverar oss för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss även för eventuell slutförsäljning av varor i sortimentet men lovar att göra vårt yttersta för att hitta en bra alternativ lösning för dig som kund.

Hjälp på vägen

Vi värdesätter våra kunders köpupplevelser och finns tillgängliga före, under och efter din lagda beställning. Nyttja oss i frågor som exempelvis rör rätt produkter för ditt behov, funderingar kring leveranstid eller frågor om funktion gällande varor från vårt sortiment.

SEKTION

FRAKT OCH LEVERANS

Fraktpris

Fraktpriset varierar från vara till vara, beroende på vikt och volym. Priset får du reda på genom att lägga en vara i varukorgen och sedan gå till varukorgen alternativt kassan. Våra fraktpriser gäller inom Sverige, kontakta kundtjänst för information om frakter utanför landets gränser.

Leveranstid

De flesta av våra produkter tillhörande vårt standardsortiment skickas inom 3-5 arbetsdagar. Under varje produkt hittar du förväntat avsändningsdatum, dvs, det datum varan skickas från oss alternativt vår leverantör till din angivna leveransadress.

Leverans utanför Sverige

Vi levererar utanför Sveriges gränser. Kontakta oss för att få hjälp med din beställning.

Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att se till att leveransadressen är helt korrekt innan en order genomförs och godkänns. Kontakta oss för assistans.

Vid leveransförsening

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa via e-post. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du som kund rätt att makulera de varor som inte levererats. Obs: detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras på kundens begäran. Då måste förseningen vara av betydande art. Eventuellt inkomstbortfall i samband med försening ersätts inte.

Vid transportskada eller saknat gods

Efter notering på fraktsedeln vid synliga skador på emballage eller gods, eller vid avsaknad av kolli, ska anmälan ske till Norrmark inom sju dagar från mottagandet med uppvisande av bilder på gods samt emballage. Vi frånsäger oss allt ansvar för leveransfel om ovanstående kriterier ej är uppfyllda. Kontakta oss här på önskat sätt. OBS, är skadan/avsaknaden inte anmäld på fraktsedeln är transportreklamationen ej giltig.

Vid mottagande av leverans

Var noga med att alltid kontrollera ditt mottagna gods  innan kvittering. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den.

SEKTION

ÖPPET KÖP OCH RETUR

Villkor för öppet köp/ångerrätt

Vi erbjuder 14 dagars öppet köp/ångerrätt på större delen av vårt standardsortiment. Det inkluderar inte special- och måttbeställda varor och förutsätter att produkten är oanvänd och i oförändrat skick. Produkter med avvikande köp- och garantivillkor specificeras ingående på respektive produktsida. Vi återbetalar alltid minst 75 procent av varornas värde. Kontakta oss vid produktspecifika frågor. För återbetalning av ett köp krävs alltid fullgott emballage. Ångerfristen börjar löpa från den dag du har tagit emot produkten. Kontakt med oss måste ske innan retur. Vi förbehåller oss rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för de saknade delarna. Vi förbehåller oss rätten att i de fall returen skett felaktigt, dvs kvitto saknas eller kontakt ej tagen, avstå från återbetalning av varans värde. Vi löser ej ut paket mot postförskott.

Notera att vi vid en retur ej återbetalar kostnaden för originalfrakten till dig som kund.

Betalning och ansvar vid retur

Du som kund står för fraktkostnaden om returen sker på eget initiativ. Som kund ansvarar du även för produkten vid returfrakten. Det innefattar bland annat att du är ansvarig om produkten skadas eller kommer bort under transport.

Så gör du en retur

Kontakta oss alltid för en retur eller reklamation så hjälper vi dig vidare. Kontakta direkt, slå en signal på 08-17 83 26 eller maila på kundtjanst@norrmark.se. Tänk på att en ångrad produkt alltid ska returneras i sin originalförpackning med tillhörande emballage. Även kvitto eller kopia på denna måste medfölja.

Återbetalning

En återbetalning/kreditering sker enligt ursprungligt betalsätt och sker vanligtvis inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur.

SEKTION

GARANTI OCH REKLAMATION

För företag

Våra produkter har alltid minst ett års garanti för funktions- och tillverkningsfel, om inget specifikt anges på den enskilda produktsidan. Garantin gäller normal användning inom de maxgränser som gäller för produkten, t.ex. lyftkapacitet. Din följesedel som skickas i samband med leverans gäller som garantibevis. Kontakta vår kundtjänst för att starta ett ärende och erhålla en returfraktsedel. Ytterligare instruktioner får du tillsammans med returfraktsedeln.

För privatpersoner

Enligt Konsumentköplagen har du som privatkund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Vi tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt. Notera, du måste behålla kvittot för att utnyttja reklamationsrätten samt att produkten måste vara i obruten förpackning.

Notera att det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Synligt fel: anmäls direkt till ombud eller fraktföraren vid mottagandet av varan. Dolt fel: anmäls till oss inom fem dagar från mottagandet av varan. En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut. Vid giltigt garanti- och reklamationsärende betalar vi returfrakten. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden. För felaktigt returnerad vara utgår ingen ersättning för varken vara eller returkostnader, ersättning för returfrakt tillbaka till kunden står kunden själv för. Vid eventuell tvist följer vi ARN:s rekommendationer.

Kontakta vår kundtjänst  för att starta ett ärende och erhålla en returfraktsedel. Ytterligare instruktioner får du tillsammans med returfraktsedeln.

Då gäller inte garantin

  • Vid skador som uppstått på grund av felaktig eller utebliven service eller underhåll.
  • Vid skador som uppstått på grund av att bruksanvisningen inte har följts eller att produkten monterats felaktigt.
  • Defekter till följd av normalt slitage eller förbrukningsdetaljer.